Khamis, 24 Disember 2020

SAKIT MUSIBAH YANG ADA HIKMAHNYA

 SAKIT! Tidak ada sesiapa antara kita yang inginkan sakit. Ada ketikanya sakit tetap menyapa kita. Ketika sakit menyapa kita jangan sekali-kali kita merasa  gundah gulana atau merasa keluh kesah. Hadapilah dengan sabar dan tabah serta redha akan ketentuan Allah SWT itu disamping kita berusaha mengubatinya.

Mungkin Allah Azawajalla ingin menguji dan menduga kita,telah  sejauhmana keimanan dan ketakwaan kita. Berkemungkinan sebelum ini Allah SWT telah menganugerahkan ki ta sihat tetapi kita lupa untuk bersyukur. Bersyukur disini bukan sekadar ucapan di bibir sebaliknya kita berusaha memelihara anugerah ini dengan menjaga kebersihan, pemakanan dan menjalankan riadah.

. Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam surah Al-Ankabut ayat 2-3 yang bermaksud: Adakah manusia itu menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan (hanya) berkata: Kami telah beriman, sedang mereka tidak diuji. Dan demi sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar beriman dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.”

        Mungkin Allah SWT ingin mengingatkan kita agar jangan terlalu lalai dan leka dengan keduniaan. Mungkin semasa kita sihat kita terlalu sibuk dengan segala urusan dunia sehingga kita lupaakan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah Azawajallalalu Allah SWT  menghantar lah. penyakit agar kita sedar kesilapan itu.



Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassallam dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh Imam Bukhari, daripada Ibni Abas Radiallahu Anhuma, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassallam bersabda: “Ada dua jenis nikmat yang kebaikan orang terlalai olehnya, iaitu kesihatan dan waktu lapang”.


        Apabila kita sakit, kita perlu berehat dan ketika ini kita ada masa untuk berfikir, talbiah dan bermuhasabah diri akan perjalanan hidup yang telah kita jalani selama ini. Adakah kita hidup dijalan yang Allah kehendaki atau kita mengikut hawa  nafsu kita semata-mata?

        Sakit juga boleh menjadi membuka peluang untuk kita  mendapat ganjaran pahala dan menghapuskan dosa-dosa yang telah kita lakukan selama ini dengan syarat kita sabar, tabah dan redha menghadapi penyakit yang kita deritai itu.

         Rasulullah bersabda : “Janganlah kamu mencaci maki penyakit demam, karena sesungguhnya (dengan penyakit itu) Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran besi.” (HR Muslim) .

    Menurut Anas bin Malik RA berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Apabila Allah SWT menguji seseorang hamba yang Islam dengan apa-apa penyakit jasmani maka Allah SWT akan memerintahkan seorang malaikat. Teruskanlah menulis ganjaran amalan yang biasa hamba ini amalkan (semasa dia sihat).

        Terlalu besar hikmah yang terkandung dalam ujian dan dugaan sakit Allah SWT kepada kita umatnya, jesteru itu terima redha dan berlapanglah dada.


KLIK UNTUK MENGIKUTI VIDEO INI. SEKIRANYA TUAN-TUAN/PUAN-PUAN INGIN MENONTON LEBIH BANYAK LAGI VIDEO SILA KLIK LINK INI UNTUK KE CHANNEL SAYA : CHANNEL : Arzaman Sulaiman




Tiada ulasan: